L’assetjament psicològic laboral és l’exposició a conductes de violència psicològica, dirigides de forma reiterada i perllongada en el temps, cap a una o més persones per part d’una altra o d’altres que actuen enfront d’aquella/es des d’una posició de poder (no necessàriament jeràrquica). Aquesta exposició es dona des del marc d’una relació laboral i suposa un risc important per a la salut.
Les conductes d’assetjament són subtils i variades i, si bé considerades de forma aïllada podrien donar la sensació de ser irrellevants, acostumen a formar part d’una estratègia que va soscavant l’autoestima de la víctima, fins a deixar-la en una situació d’indefensió i submissió que pot concloure amb la seva anul·lació física, psíquica i social.
Quin paper té l’empresa?
L’article 16 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals estableix que l’empresa ha de vetllar per la prevenció dels riscos i disposar de protocols per la prevenció i protecció de l’assetjament laboral en el conveni col·lectiu d’aplicació. Així mateix, l’article 1 del Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s’aprova el Reglament dels serveis de prevenció, estableix que la prevenció de riscos laborals, com a actuació que cal desenvolupar en el si de l’empresa, s’ha d’integrar en el conjunt de les seves activitats i decisions, tant en els processos tècnics, en l’organització del treball i en les condicions en què aquest treball es faci, com en la línia jeràrquica de l’empresa, incloent-hi tots els nivells.
És obligatori per a les empreses de més de 50 treballadores disposar d’un Pla d’Igualat que protegeixi de l’assetjament laboral.
Què cal fer si som víctimes d’assetjament psicològic laboral?
En un primer moment, i com a norma general, el treballador o treballadora assetjada ha de comunicar a l’empresa quins són els fets i qui és la persona o persones assetjadores, i l’empresa ha de prendre les mesures per evitar que es repeteixin. També recomanem posar-ho en coneixement dels representants dels treballadors (sindicats).
Si l’empresa no pren mesures, el treballador o treballadora ho han de denunciar a la Inspecció de Treball perquè investigui els fets i emeti un informe de la situació. Per fer aquesta denúncia, posa’t en contacte amb Infermeres de Catalunya perquè t’assessorem sobre com procedir.
Com fer la denúncia al SEM?
Redacta un escrit detallant la situació que vius, indicant llocs, dates, situacions, accions de l’assetjador o assetjadors. Identifica a les persones assetjadores i també als testimonis de la situació.
Envia aquest escrit de denúncia a la bústia de la Unitat de Prevenció de Riscos Laborals (PRL) del SEM: prl.sem@gencat.cat
Et recomanem que també posis en còpia a Infermeres de Catalunya: idc.sem@gencat.cat
S’obrirà una investigació confidencial per aclarir els fets i poder prendre les mesures pertinents.
Vídeo explicatiu
Aquí pots veure el video del Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya on explica com detectar l’assetjament psicològic laboral.
Escriu un comentari
La teva adreça no es publicarà. Els camps obligatoris estan marcats *
